KRKONOŠE SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO STŘEDNÍ MORAVA JIŽNÍ MORAVA VYSOČINA VÝCHODNÍ ČECHY ČESKÝ RÁJ ČESKÝ SEVER SEVEROZÁPADNÍ ČECHY ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ PLZEŇSKO ŠUMAVA JIŽNÍ ČECHY PRAHA OKOLÍ PRAHY PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
OBLAST JESENÍKY
  Dopravní přístupnost
Pohoří JESENÍKY
Hrubý Jeseník
Nízký Jeseník
Slezská Harta
Rychlebské hory
Kralický Sněžník
Zlatohorská vrchovina
Hanušovická vrchovina
Osoblažsko
Destinační management
 
PŘÍRODA A JEJÍ OCHRANA
  CHKO JESENÍKY
Chráněná krajinná území
Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
 
TURISTIKA A VOLNÝ ČAS
  Informační centra
Města a obce
Osobnosti a rodáci
Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Pohádkové regiony
 
KULTURA, ZÁBAVA, SPORT
  Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Katalog KUDY Z NUDY
Aktivní dovolená
 
PAMÁTKY A ZAJÍMAVOSTI
  Památkové rezervace
Památkové zóny
Hrady a zámky
Památky a architektura
Církevní památky
Hrady a zámky
 
LÁZEŇSTVÍ
  Lázeňská zařízení
Lázeňské domy a sanatoria
Lázeňská procedura
Přírodní léčivé zdroje
 
KONGRESOVÁ TURISTIKA
  Kongresová centra
Výstavnictví a propagace
 
UBYTOVÁNÍ A STRAVOVÁNÍ
  Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Gastronomické speciality
 
Království perníku

904 Mladějovská úzkorozchodná dráha [ Železniční trať ]

Mladějovská úzkorozchodná dráha je zvláštní tím, že nevytváří síť mezi nevzhlednými továrními zdmi, ale po opuštění šamotky vede deset kilometrů volnou přírodou mezi loukami, poli a smíšenými lesy. Dráha tvoří spojení trati ČD Chornice - Třebovice a silničního tahu Svitavy - Moravská Třebová. Areál Hřebeč má přímé napojení na tuto silnici a Mladějovská továrna leží hned u nádraží Českých Drah. Už existuje i projekt vybudovat nové nádraží úzkokolejky přímo naproti staniční budovy ČD, a tak cestující, kteří vyhlédnou z okna vlaku, budou přivítáni skvosty techniky ze začátku dvacátého století.

Za bránou závodu se nyní buduje nový areál muzea, odkud jsou vypravovány muzejní vlaky. Počáteční úsek délky přibližně 2,9 km je ve stoupání 30 promil. Po výjezdu ze šamotky a krátké rovince následuje jedno z nejobtížnějších míst tratě - protisměrný oblouk o poloměru 60 m. Dále se trať klikatí mezi loukami a poli pod Mladějovským hradiskem (bývalý Hausberg) k mladějovské hájence. Zde projde horní částí vesnice, překříží místní silničku a pokračuje ve stoupání až k lesu. Posledních 200 m stoupání prochází trať už lesem, z něhož se vynoří až "Na Veksli". Zde je odbočka, na které se za provozu spřahovaly a křižovaly vlaky.

Odtud už trať vede převážně po vrstevnici skrz lesy, místy prosvětlenými pasekami. Z této části se za pěkného počasí dají z jedoucího vlaku pozorovat i vrcholky Jeseníků. Pod masivem Červené hory, v chráněné krajinné oblasti Mladějovské Tisy dobírá lokomotiva vodu u první studny v km 3,2. Po následné rovince vjede vlak na přejezd silnice Kunčina - Dětřichov. Po ostrém levém oblouku u kunčinské hájenky už je kousek ke styku starých a nových kolejnic (km 5,3). Další ostrý levý oblouk je těsně za bývalým dolem "Na Větrné". Zde je dosud patrné nákladiště i odvalová halda. Trať dále pokračuje po vrstevnici až do vyhybny "Nová Ves", kde bývalo tříkolejné nádraží s drtičem, sýpkami a nákladištěm od nedalekého dolu Hugo Karel. Tento, kdysi rozsáhlý, komlex dnes připomíná jen pár rozbořených zdí mizejících v lesním podrostu. Nyní je zde zrekonstruovaná dvoukolejná vyhybna.

Po projetí vyhybny následuje další ostrý levý oblouk, trať míjí divoce působící rozcestí hned několika cest a pokračuje zaříznuta do prudkého úbočí Strážného Vrchu dál směrem k dolům na Hřebči. Opět začíná stoupat, tentokrát však mírně. Dalším zajímavým místem na trati je zářez v km 8,1. Po levém oblouku následuje další studna k dobírání vody. Od povodní v roce 1997, kdy došlo k sesuvu půdy, je zde i propustek.

Po překonání posledního ostrého levého oblouku pokračuje trať v mírném stoupání až k areálu Hřebeč. Cestou mijí pozůstatky dalších nákladišť od dolů, kterých v této části tratě bylo hned několik (např. Josef3). Dodnes se těmto místům říká "U Josefky". Volná trať končí cílovou rovinkou před areálem Hřebečovských dolů, kde oku pozorovatele neuniknou pozůstatky svážné lanové dráhy od štol ústících ve svahu nad dráhou.

Hned za závorou hřebečovského areálu se koleje větví do několika směrů - na haldu, k různým štolám, násypkám a nákladištím. Trať končí u vjezdu do štoly Jihlavská, koleje však vedou dál do podzemí pod Hřebečovským Hřbetem. [zdroj]

UPŘESŇUJÍCÍ ODKAZY

UMÍSTĚNÍ


Typ záznamu: Železniční trať
AKTUALIZACE: Šormová Helena (INFOSYSTEM s.r.o.) org. 15, 12.12.2021 v 00:02 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
REGIONY A OBLASTI ČR
  Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR
 
VYHLEDÁVÁNÍ
  Vyhledávací centrum
Rejstřík oblasti
DATABANKA AKCÍ
 
AKTUALITY A ZPRÁVY
  Tiskové zprávy
Aktuality
 
SLUŽBY PRO TURISTY
  Informační centra
Průvodcovské služby
Tlumočníci a překladatelé
Bankovní služby
Turistický produkt
Záchranné služby
 
KALENDÁŘ AKCÍ OBLASTI
  Akce pro děti
Kino, divadlo, výstavy
Folklorní akce a festivaly
Turistické akce
Kalendář kongresů, konferencí
Kalendář veletrhů a výstav
 
FOLKLOR A TRADICE
  Etnografický region
Etnografický subregion
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
 
KLUB ČESKYCH TURISTŮ
  Krajská oblast KČT
Odbor KČT
Turistické odznaky a známky
 
REGIONÁLNÍ ROZVOJ
  Regiony a sdružení
Investiční příležitosti
Průmyslové zóny
Nemovitosti na prodej
Průmyslová výroba
Potravinářská výroba